آموزش دم افزارها

چگونه V60 دم کنیم؟

چطور یک V60 دم کنیم؟

در مطلب پیش‌ِرو نحوه‌ی استفاده از V60 را با هم مرور می‌کنیم که می‌توانید مراحل و نکات دم‌آوری با این روش را به ابزارهایی مانند کمکس، کالیتا و در حالت کلی‌تر تمام ابزارهایی که عصاره‌گیری، حاصلِ رد شدن آب از قهوه است، تعمیم دهید.

V60 در سال ۲۰۰۴ اختراع و به قهوه دوستان معرفی شد. این ابزار در دسته­ی قهوه­های فیلتری یا چکه­ای قرار می­گیرد که این روش عصاره­گیری قبلا در سال ۱۹۰۸ توسط خانم مِلیتا بنتس  آلمانی ابداع شده بود.

از جمله­ ویژگی­های این متود می­توانیم به شکل مخروطی و خروجی بزرگ در انتهای این ابزار اشاره کنیم که باعث می­شود بتوانید حتی از مقدارهای کمترِ قهوه، بیشتر و یکنواخت­تر عصاره­گیری کنید. شیارهای داخل دریپر اجازه می­دهد تا گردش هوا راحت­تر اتفاق بیفتد و گازهای ناشی از برشته‌کاری بهتر خارج شوند.

خلاصه­ی روش عصاره­گیری چکه­ای به این صورت است که با عبور دادن آب از قهوه و فیلتر کردن آن باعث عصاره­گیری می­شوید. است

اولین قدم فراهم آوردن آب داغ است . حتما از آبی استفاده کنید که میزان مواد جامد محلول آن یا همان TDS در بازه­­ی ۷۵ تا ۲۵۰ باشد و دقت کنید که کلر نداشته باشه و PH آن خنثی باشد. پیشنهاد ما آب آکوافینا یا واتا می‌باشد.

استفاده از کتری برقی هوشمند این اجازه را می‌دهد که آب را به دمای مدنظر برسانید. بازه‌ای بین ۸۹ تا ۹۳ درجه‌ی سانتی‌گراد اما اگر از کتری برقی یا دماسنج استفاده نمی­کنید، می­توانید بعد از جوش آمدنِ یک لیتر آب، ۲ دقیقه صبر کنید تا دما به همین بازه برسد و بعد سراغ دم­آوری بروید. (این آزمایش به‌صورت تجربی در تهران انجام شده است).

مرحله­ی بعد تا زدن و گذاشتن فیلتر داخل چکانه است، از قسمتِ دوخته شده فیلتر را تا‌ بزنید و داخل دریپر قرار دهید و بعد کامل روی آن آب بریزید. ریختن آب داغ رو فیلتر ۳ دلیل دارد اول اینکه فیلتر به جداره­ی چکانه بچسبد. دوم اگر فیلتر بو یا مزه می‌دهد شسته شود و در نهایت چکانه و ظرف زیرینش گرم شوند. البته این نکته را هم فراموش نکنید که تمامی فیلترها را باید در شرایطی نگهداری کنید که از بو و رطوبت دور باشند.

از چند گرم قهوه و چه‌میزان آب استفاده کنیم؟

پیشنهاد می­شود به ازای هر ۱ گرم قهوه از ۱۴ تا ۱۹ گرم آب استفاده کنید. این نکته را هم باید مدنظر داشته باشید که هر گرم قهوه حدود ۲ گرم آب به خود جذب می­کند که وارد نوشیدنی نهایی نمی­شود. هرچقدر نسبت قهوه به آب بیشتر باشد با قهوه‌ی غلیظ­تری مواجه‌ایم و هرچقدر نسبت قهوه به آب کمتر باشد قهوه­ی ما رقیق‌تر می­شود. وزن قهوه را هم می­توانید با ترازو یا پیمانه اندازی‌گیری کنید. حالا باتوجه‌به نسبت قهوه به آبی که گفته شد می­توانید تصمیم بگیرید که از چند گرم قهوه و چه‌میزان آب استفاده کنید.

به عنوان مثال در V60 سایز ۰۱ می­توانید نهایتا ۲۰ گرم قهوه بریزید. یا در دریپرهای بزرگ‌تر یعنی سایز ۰۲ و ۰۳ می‌توانید از قهوه و آب بیشتری استفاده کنید.

به‌منظور اینکه قهوه رایحه‌ی کمتری از دست بدهد، آخرین کاری که در زمان آماده‌سازی انجام می‌دهید آسیاب کردن قهوه است.

در روش‌های دم‌آوری چکه‌ای این را همیشه به‌خاطر داشته باشید که زمان تابعی از درجه­ی آسیاب است. بنابراین توصیه می‌کنیم که درجه آسیاب به‌نحوی انتخاب شود که اگر ۲۰ گرم قهوه دارید با ۳۲۰ گرم آب، زمان کل عصاره­گیری حدود ۳ دقیقه باشد. طبیعتا هرچقدر قهوه و آب‌تان بیشتر باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا قهوه‌تان آماده شود. هرچقدر درجه آسیاب ریزتر شود زمان عصاره­گیری طولانی­تر و به تبع آن عصاره­گیری بیشتر و هرچقدر درشت‌تر باشد زمان و مقدار عصاره‌گیری کمتری را شاهدیم.

روش دیگر هم تصمیم‌گیری بر اساس طعم و مزه است. با یک قهوه‌ی ثابت و نسبت قهوه به آبِ ثابت اولین نشانه­ی یک قهوه­ی بيش‌عصاره‌گیری شده تلخی و غلظت بالا است و نشانه­ی طعمیِ قهوه­ی کم‌عصاره­گیری شده ترشی و رقیق بودن آن است. نکته­ی خیلی مهم این است که این تلخ یا ترش بودن را با مزه‌های ذاتی قهوه اشتباه نگیرید. می­دانید که قهوه­های عربیکا در ذات خود ترشی ذلپذیر (اسیدیته) و قهوه­های روبوستا تلخی بیشتری دارند.

در مرحله­ی بعد آب داخل سرور را خالی کنید و قهوه را وسط فیلتر بریزید و سپس با کمترین تکان سطح قهوه را صاف کنید تا مطمئن شوید از تمام قهوه­، یک‌اندازه عصاره­گیری می­شود.

اولین تماسِ آب با قهوه شروع عصاره­گیری است؛ پس با ریختن آب، محاسبه‌ی زمان را هم شروع کنید. بیشتر ترازوهایی که برای قهوه ساخته شده­اند زمان‌سنج هم دارند، درغیراین‌صورت می‌توانید از کرنومتر تلفن‌همراه‌تان استفاده کنید.

در ابتدا ۲-۳ برابر وزن قهوه آب بریزید و صبر کنید تا گاز CO2 از قهوه خارج شود؛ حضور گاز CO2 غالبا باعث گسی در قهوه می‌شود. آب را به گونه‌ای توزیع كنيد که به‌صورت یکنواخت به تمام قهوه برسد. مستقیم روی فیلتر آب نريزيد و سعی کنیم وسط چکانه که ارتفاع و تجمعِ قهوه­ بیشتر است، تمرکز بیشتری داشته باشید.

می‌توانید با وقفه­هایی که در حین ریزش آب دارید زمان و یکنواختی عصاره­گیری را کنترل کنید. همینطور می­توانید با تلاطم بیشتری که ایجاد می­کنید به عصاره­گیری بیشتر کمک کنید. این تلاطم می­تواند با مدل ریزش آب یا هم زدن با وسیله‌ای مثل قاشق باشد.

بعد از ریختن تمام آب صبر کنید تا آب داخل فیلتر خالی شود. توجه داشته باشید که زیاد طول کشیدن رد شدن آب از فیلتر می­تواند نشانه­ی آسیاب ریز باشد یا ممکن است کیفیت تیغچه­های آسیاب شما پایین آمده باشد و ذرات خیلی ریز (Super fine) زیادی تولید می­کند و انتهای مخروط را می­بندد.

بعد از تمام شدن عصاره­گیری، قهوه­ی داخل ظرف را هم بزنید تا نوشیدنی یکدستی داشته باشید. امیدواریم از نوشیدن V60تان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید