آموزش دم افزارها

چگونه فرنچ‌پرس دم کنیم؟

احتمالا اولين ويژگي فرنچ‌پرس كه به ذهن خطور مي‌كند سادگي آن باشد. جالب است بدانيد نسخه‌ي امروزي اين وسيله‌ي دم‌آوري ساده پس از ابزار‌هايي به‌مراتب پیچیده‌تر مثل سايفون، انواع چكانه‌ها و حتا اولين ماشين اسپرسوها، ارائه شد.

واقعیت این است که حق امتیازهای زیادی بابت اختراع این ابزار توسط کشورها و آدم­های مختلف وجود دارد. نمونه­ ی اولیه، توسط دو فرانسوی در سال ۱۸۵۲ طراحی شد، بعد از آن نزدیک­ترین نمونه به چیزی که امروزه استفاده می‌شود توسط دو ایتالیایی در سال ۱۹۲۹ اختراع شد. به‌احتمال زیاد محبوبیت کافی‌پرس در فرانسه باعث نام‌گذاری فرنچ‌پرس بر آن شده است.

روش غوطه ­وری ساده­ ترین روش دم ­آوری قهوه است و اگر به متغییرهای دم‌آوری هم توجه کنید، قهوه‌ای باب طبع خواهید داشت.

در مورد اینکه با این ابزار برای چند نفر و چه مقدار قهوه می‌توان دم کرد اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید حجم فرنچ‌پرس‌تان است. کافی‌پرس در دوسایز ۳۵۰ میلی‌لیتر و ۶۰۰ میلی‌لیتر به بازار عرضه شده است. شما با توجه به نسبت قهوه به آبی که درنظر می­گیرید، می­توانید به‌راحتی محاسبه کنید که چه مقدار قهوه به ازای چه مقدار آب استفاده کنید.

توصیه می­شود به ازای هر ۱ گرم قهوه از ۱۴ تا ۱۸ گرم آب استفاده کنید. این نکته هم باید مدنظر داشته باشید که هر گرم قهوه حدود ۲ گرم آب در خودش نگه می‌دارد که وارد نوشیدنی نهایی نمی شود؛ پس برای محاسبه­ ی وزن نوشیدنی نهایی باید این عدد را از مقدار آبِ کل که روی قهوه می­ریزید کم کنید. هر چقدر نسبت قهوه به آب بیشتر شود با قهوه­ ی غلیظ­تری مواجه­ایم و هرچقدر نسبت قهوه به آب کمتر شود قهوه­ ی ما رقیق‌تر می­شود. وزن قهوه­ را هم می­توانید با ترازو یا پیمانه اندازی­گیری کنید.

به عنوان مثال می­توانید از ۲۰ گرم قهوه در ازای ۳۰۰ گرم آب استفاده کنید یعنی نسبتِ ۱ به ۱۵ یا در کافی‌پرس ۶۰۰ میلی‌لیتری می‌توانید از قهوه و آب بیشتری استفاده کنید.

اما در مورد اندازه­ ی آسیابی که برای کافی‌پرس استفاده می­شود اشتباه رایجی هست که درشت‌ترین درجه آسیاب برای آن درنظر گرفته می‌شود. اما اینطور نیست. به‌دلیل موضوعی به نام دیفیوژن یا واپخش. در روش غوطه‌وری، قهوه از مجاورت با آب عصاره­ گیری می‌شود. نکته­ای که باید مدنظر داشته باشید این است که قهوه در حال حل شدن و غلیظ کردن آب و کم کردن فضای عصاره­ گیری از باقی ذرات قهوه است. تصور کنید یک قطره جوهر در یک لیوان آب راحت­تر حل می­شود یا در یک لیوان که قبلا در آن محلولِ آب و جوهر بوده؟ بدون‌شک در یک لیوان آب. پس برای اینکه به یک عصاره ­گیری ایده‌آل (بین ۱۸ تا ۲۲ درصد) برسید لازم است قهوه را ریزی­تر آسیاب کنید تا از کم‌عصاره­ گیری شدن جلوگیری کنید و قهوه بتواند عطر و طعم لازم را آزاد کند.

فیلتر فلزی این ابزار به‌دلیل رد کردن چربی و ذرات نامحول باعث تنواری (Body) بالاتر در نوشیدنی می­شود. تنواری شبیه ‌به غلظت است. اما تعریف دقیق‌تر آن وزن و بافت نوشیدنی است.

پیشنهاد می­شود برای دم‌کردن قهوه، حتما از آبی استفاده کنید که میزان مواد جامد محلول آن یا همان TDS در بازه ۷۵ تا ۲۵۰ ppm باشد و دقت کنید که کلر نداشته باشد و PH آن ۷ یا درواقع خنثی باشد. پیشنهاد ما آب آکوافینا یا واتا می‌باشد.­

استفاده از کتری برقی هوشمند به شما این اجازه را می‌دهد که آب را با دقت بیشتری به دمای مدنظر برسانید.

دمای آب برای دم‌آوری فرنچ‌پرس می­تواند بین ۹۲ تا ۹۶ درجه و زمان عصاره­ گیری آن هم می­تواند بین ۴ تا ۶ دقیقه باشد. باید توجه داشته باشید که با بالابردن دما یا هم زدن، باعث عصاره‌گیری بیشتری می‌شوید. اگر از کتری برقی یا دماسنج استفاده نمی­کنید می­توانید بعد از جوش آمدن یک لیتر آب، ۲ دقیقه صبر کنید تا دما به همین بازه برسد و بعد سراغ دم­آوری بروید. (این آزمایش به‌صورت تجربی در تهران انجام شده است).

اولین تماسِ آب با قهوه شروع عصاره­ گیری است؛ پس با ریختن آب، محاسبه زمان را هم شروع کنید. بیشتر ترازوهایی که برای دم‌آوری قهوه ساخته شده­اند تایمر هم دارند، درغیراین‌صورت می‌توانید از کرنومتر تلفن‌همراه‌تان استفاده کنید.

در ابتدا ۲-۳ برابر وزن قهوه آب بریزید و حدودِ ۳۰ ثانیه صبر کنید تا گاز CO2 قهوه خارج شود. بعد از آن باقی آب را اضافه کنید. سپس فیلتر را کمی پایین دهید تا تمام قهوه زیر آب رود و صبر کنید تا زمان عصاره‌گیری تکمیل شود.

بعد از آن فیلتر را کامل پایین دهید تا قهوه و عصاره‌اش از هم جدا شوند . و در آخر قهوه را در فنجان ریخته و نوش‌جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید